W zakresie profilaktyki proponujemy:
• realizację w szkołach zajęć warsztatowych dla uczniów w zakresie wspierania ich rozwoju psychicznego;
• pomoc młodzieży w efektywnym uczeniu się, radzeniu sobie ze stresem oraz innymi trudnościami w celu zapobiegania zaburzeniom emocjonalnym i psychicznym;
• realizację w przedszkolach i szkołach szkoleń i spotkań dla rodziców i nauczycieli w zakresie wspomagania ich w procesie wychowawczym, dydaktycznym, stymulowania rozwoju dzieci i młodzieży;
• zajęcia aktywizujące do samodzielnego wyboru dalszego kierunku kształcenia;
• wczesną interwencję w zakresie nieprawidłowości mowy;• indywidualne konsultacje i porady dla rodziców/opiekunów w sprawach dotyczących funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego ich dzieci
1. ATM – Akademia Twórczego Myślenia
2. UKS – Uniwersytet Kompetencji Społecznych
3. Realizacja programu psychoedukacyjnego „Inni, a jednak tacy sami”– spotkania z dziećmi na temat:
- dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
- dzieci z mutyzmem
- dzieci z autyzmem i z zespołem Aspergera
- dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym (MPDz)
- dzieciach z niepełnosprawnością ruchową
- barierach architektonicznych
- dzieciach rodziców niepełnosprawnych
- dzieci z chorobami przewlekłymi
- dzieci z chorobą nowotworową
- dzieci z chorobami nerek
- dzieci z chorobami serca
- dzieci z cukrzycą
- dzieci niedowidzące i niewidome
- o dzieciach uczących się w klasie integracyjnej
- uczeń z dysleksją
Komunikacja/ konflikt
4. Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.
5. Komunikacja interpersonalna.
6. Poznaj swój styl społeczny, styl komunikacji, priorytety.
7. Komunikacja w grupie rówieśniczej.
8. Trening komunikacji interpersonalnej.
9. Zasady konstruktywnej komunikacji.
10. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych. Rozwiązywanie konfliktów.
11. Asertywność - umiejętność odmawiania.
12. Techniki mediacyjne.
13. Zajęcia integracyjno-adaptacyjne.
14. Poznajemy się lepiej – gry i zabawy integracyjne.
15. Moja klasa i ja – zajęcia integracyjne.
16. Trening współdziałania – budowanie zespołu klasowego.
17. Warsztaty integracyjne „Kim Jestem”, „Ja i inni”.
Profilaktyka uzależnień
18. Zdrowie a substancje psychoaktywne.
19. „Porozmawiajmy zanim będzie za późno” - warsztaty profilaktyczne.
20. Zachowania ryzykowne wśród młodzieży.
21. Jak radzić sobie z kryzysami.
22. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych.
23. Budowanie pozytywnych systemów wartości. Profilaktyka zachowań ryzykownych. Asertywność – sztuka odmawiania.
24. Profilaktyka uzależnień.
25. Zdrowie i higiena psychiczna.
Dydaktyka
26. Techniki efektywnego uczenia się.
27. Jak uczyć się skutecznie. (klasy IV - VIII)
28. Style uczenia się. Określ swój profil edukacyjny.
29. Poznajemy zawody – kim zostanę w przyszłości (dla przedszkolaków i dzieci w młodszym wieku szkolnym).
30. Warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego (tematy do uzgodnienia).
31. Tolerancja, równość i szacunek. Rozwiązywanie konfliktów w konstruktywny sposób.
32. Rola wartości w życiu człowieka. Wychowanie aksjologiczne.
33. Trening koncentracji uwagi i pamięci.
34. Kształtowanie postawy tolerancyjnej, trening asertywności.
35. Trudności okresu adolescencji.
36. Mity miłości romantycznej – budowanie zdrowych relacji partnerskich.
37. Określ swój profil edukacyjny. Umiejętności prospołeczne. Innowacyjne techniki uczenia się.
38. Harmonogram zadań w przygotowaniu do egzaminu maturalnego. Jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym. Coaching kariery.
39. Poznaj siebie. Świadome planowanie drogi zawodowej uczniów.
40. Jak sobie radzić ze stresem? Zarządzanie sobą w czasie – przygotowanie do egzaminu maturalnego. Stres pod kontrolą.
41. Matura a stres.
42. Procesy motywacyjne.
43. Budowanie adekwatnej samooceny.
44. Jak sobie radzić w sytuacjach trudnych.
45. Stres a nasze zdrowie.
46. Stres a egzamin.
47. Efektywne sposoby radzenia sobie z kryzysami.
48. Czym jest tolerancja, skąd się bierze nietolerancja.
49. Kształtowanie postawy tolerancyjnej, trening asertywności.
50. Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym i przemocy rówieśniczej. Jak budować dobre relacje rówieśnicze.
51. Zagrożenia płynące z Internetu.
52. „W Sieci” – program edukacyjny poświęcony bezpieczeństwu w Internecie
53. Bezpieczeństwo i zagrożenia w VR. Zasady korzystania z cyfrowych narzędzi. Cyberprzemoc. System klasyfikacji gier komputerowych – PEGI.
54. Stalking - problematyka uporczywego nękania.
55. Bezpieczeństwo w rzeczywistości VR.” Sieciaki i Sieciuchy – jak się chronić w Sieci”
56. Bezpieczne korzystanie z sieci Internet.
57. Jak chronić się w rzeczywistości wirtualnej. Wirtualny świat- szanse i zagrożenia.
58. Zagrożenia w rzeczywistości wirtualnej. Fonoholizm.
59. Prawa dziecka, ochrona przed przemocą.
60. Jak bezpiecznie spędzić wakacje.
Szkolenia Rad Pedagogicznych - pdf
1. Procedury wydawania orzeczeń i opinii przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
2. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zasady konstruowania IPET.
3. Niepowodzenia dydaktyczne i wychowawcze - z czego wynikają jak sobie z nimi radzić.
4. Rozpoznawanie edukacyjnych potrzeb uczniów. Zasady i organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
5. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia.
6. Spektrum autyzmu:
- Zespół Aspergera
- Sposoby radzenia z trudnymi zachowaniami dzieci z ASD.
- Pomożesz, jeśli zrozumiesz – praca z dziećmi w spektrum autyzmu.
7. Praca z uczniem z różnymi niepełnosprawnościami (niepełnosprawność intelektualna różnego stopnia, wzroku, słuchu, ruchu, mowy oraz zaburzenia zachowania)
8. Wspieranie gotowości szkolnej dziecka.
9. Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii u uczniów klas I - III. Sposoby pomocy.
10. Wspomaganie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego oraz społecznego dziecka na I i II etapie edukacyjnym.
11. Różnice indywidualne w procesie nauczania, wychowania i kształcenia.
12. Różnice rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym/ młodszym wieku szkolnym.
13. Ocenianie kształtujące.
14. Emisja głosu.
15. Umiejętności asertywne w pracy nauczyciela.
16. Komunikacja interpersonalna jako czynnik progresywny lub regresywny w pracy nauczyciela.
17. Motywacja, jak motywować uczniów do nauki.
18. Profilaktyka zachowań ryzykownych wśród młodzieży.
19. Rozwiązywanie problemu przemocy i agresji rówieśniczej – metody skutecznej interwencji.
20. Przemoc – patomechanizm zjawiska, profilaktyka, prewencja.
21. Depresja u dzieci i młodzieży.
22. „Polubić stres” – trening umiejętności radzenia sobie ze stresem.
23. Zjawisko dyskryminacji, przejawy i sposoby niwelowania.
24. Uzależnienia.
25. Autoagresja i zachowania suicydalne.
26. Współpraca rodziców ze szkołą.
27. Autorytet nauczyciela. Budowanie dobrych relacji nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzice.
28. Wypalenie zawodowe nauczyciela.
1. Różnice rozwojowe w wieku przedszkolnym / młodszym wieku szkolnym.
2. Przyczyny niepowodzeń dydaktyczno- wychowawczych.
3. O czym rodzice przedszkolaka powinni wiedzieć. Czynniki warunkujące dobry start szkolny dziecka.
4. Co każdy rodzic wiedzieć powinien – uczeń klasy pierwszej.
5. Przygotowanie uczniów klasy pierwszej do samodzielnej pracy. Jak efektywnie odrabiać prace domowe.
6. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły? - trening umiejętności wychowawczych.
7. Dojrzałość emocjonalna do podjęcia nauki w klasie I./ dla rodziców 6-latków/.
8. Wspomaganie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego oraz społecznego dziecka w wieku przedszkolnym.
9. Zaburzenia uwagi u dzieci, przyczyny występowania, sposoby pracy z dzieckiem.
10. Dojrzałość szkolna dziecka / dla rodziców 6-latków/.
11. Jak przygotować dziecko do roli ucznia – gotowość szkolna.
12. Kształtowanie samodzielności dzieci w młodszym wieku szkolnym
13. Wspierająca rola rodziców w procesie wychowania.
14. Wpływ więzi rodzinnych na proces wychowania dziecka. Stres w rodzinie źródłem niepowodzeń szkolnych dziecka.
15. Wspieranie dziecka z trudnościami w nauce na I i II etapie edukacyjnym. Współpraca rodziców ze szkołą.
16. Problemy dydaktyczno-wychowawcze u dzieci w młodszym wieku szkolnym.
17. Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii u uczniów klas I–III. Sposoby pomocy.
18. Rola rodziców w motywowaniu dziecka do nauki.
19. Korzyści i zagrożenia wynikające z używania komputera i Internetu / dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.
20. Zdrowie, a substancje psychoaktywne.
21. Profilaktyka zachowań agresywnych młodzieży.
22. Rola rodziny w wychowaniu dziecka, postawy wychowawcze.
23. Problemy wychowawcze – przeciwdziałanie.
24. Przyczyny przemocy oraz zachowań agresywnych dzieci i młodzieży. Sposoby eliminowania tych przyczyn.
25. Profilaktyka i prewencja zachowań ryzykownych wśród młodzieży, jak wspierać dziecko, normy rozwojowe.
26. Komunikacja interpersonalna. Motywowanie dzieci do nauki.
27. Wspierająca rola rodziców w procesie wychowania dziecka na różnych etapach rozwoju.
28. Wychowywać,… ale jak.
29. Współpraca rodziców ze szkołą i poradnią.
30. Strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
31. Postawy rodzicielskie. Jak sobie radzić z buntowniczymi zachowaniami u dziecka.
32. Rola rodziców w wyborze drogi edukacyjno-zawodowej uczniów.
33. Rodzice jako ważni partnerzy szkoły.
34. Tradycyjne paradygmaty wychowania wobec współczesnych problemów.
35. Normy rozwojowe przedszkolaka. Jak wspierać dziecko w rozwoju. Współpraca z przedszkolem i poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
36. Jak wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
37. Jak pomagać dziecku radzić sobie z emocjami.
38. Wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka, współpraca rodziców na linii PP-P w Sandomierzu – przedszkole, w zakresie udzielanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
39. Wspieranie zdrowego stylu życia u uczniów.
40. Wspieranie rozwoju emocjonalnego.
41. Jak wspierać rozwój społeczno-emocjonalny w środowisku rodzinnym.
42. Wychowanie bez przemocy.
43. Wpływ postaw rodzicielskich na rozwój społeczny i emocjonalny dziecka.
44. Jak przygotować dziecko do roli ucznia.
45. Dojrzałość szkolna - co każdy rodzic wiedzieć powinien.
46. Jak wspierać rozwój społeczno-emocjonalny w środowisku rodzinnym. Przedstawienie propozycji działań diagnostyczno-terapeutycznych PP-P w Sandomierzu.
47. Problemy dydaktyczno-wychowawcze u uczniów szkoły podstawowej. Współpraca rodziców ze szkołą i poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
48. Kształtowanie samodzielnej pracy edukacyjnej dziecka w wieku szkolnym. Problemy dydaktyczno-wychowawcze – jak sobie z nimi radzić?
49. Kształtowanie samodzielności w wieku wczesnoszkolnym w zakresie czynności edukacyjnych oraz funkcjonowania.
50. Parentyfikacja i jej konsekwencje w procesie kształtowania osobowości dziecka.
51. Twórcza aktywność dziecka. Wspieranie kreatywności w rozwoju. Od schematu – do kreatywności.
52. Parentyfikacja – zjawisko odwrócenia ról w rodzinie. Kiedy dziecko staje się rodzicem swego rodzica. Jakie są tego konsekwencje.
53. Trójkąt emocjonalny rodzice – nauczyciel - dziecko czyli jak wspierać dziecko w rozwoju.
54. Sukces w nauce szkolnej o czym należy pamiętać.
55. Wspieranie rozwoju społeczno emocjonalnego dziecka w środowisku rodzinnym, Współpraca rodziców z nauczycielami w zakresie oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych.
56. Problemy wychowawcze – jak dostrzec u dziecka jego problemy i jak pomóc w ich rozwiązywaniu.
57. Wspieranie zdrowego stylu życia u uczniów , wspieranie rozwoju emocjonalnego.
58. Zagrożenia i możliwości związane z użytkowaniem Internetu przez dzieci.
59. Jak motywować dziecko do nauki.
60. Co wpływa na rozwój motywacji szkolnej dziecka.
61. Współpraca na linii szkoła – rodzice.
62. Jak pomóc dziecku w wyborze dalszej drogi kształcenia.
63. Wybór szkoły – zawodu. Jak pomóc dziecku w wyborze dalszej drogi kształcenia.
64. Uczenie dzieci tolerancji i szacunku wobec osób ze specjalnymi potrzebami. Zaburzenia emocjonalne dzieci i młodzieży w wieku dorastania.
65. Wspierająca rola rodziców w okresie adolescencji.
66. Zagrożenia w rzeczywistości wirtualnej.
