W zakresie profilaktyki proponujemy:

 

• realizację w szkołach zajęć warsztatowych dla uczniów w zakresie wspierania ich rozwoju psychicznego;

• pomoc młodzieży w efektywnym uczeniu się, radzeniu sobie ze stresem oraz innymi trudnościami w celu zapobiegania zaburzeniom emocjonalnym i psychicznym;

• realizację w przedszkolach i szkołach szkoleń i spotkań dla rodziców i nauczycieli w zakresie wspomagania ich w procesie wychowawczym, dydaktycznym, stymulowania rozwoju dzieci i młodzieży;

• zajęcia aktywizujące do samodzielnego wyboru dalszego kierunku kształcenia;

• wczesną interwencję w zakresie nieprawidłowości mowy;• indywidualne konsultacje i porady dla rodziców/opiekunów w sprawach dotyczących funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego ich dzieci

 

Zajęcia z uczniami - pdf

1.    ATM – Akademia Twórczego Myślenia   
2.    UKS – Uniwersytet Kompetencji Społecznych  
3.    Realizacja programu psychoedukacyjnego „Inni, a jednak tacy sami”– spotkania  z dziećmi na temat:
 - dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
 - dzieci z mutyzmem
 - dzieci z autyzmem i z zespołem Aspergera
 - dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym (MPDz)
 - dzieciach z niepełnosprawnością ruchową
 - barierach architektonicznych
 - dzieciach rodziców niepełnosprawnych
 - dzieci z chorobami przewlekłymi
 - dzieci z chorobą nowotworową
 - dzieci z chorobami nerek
 - dzieci z chorobami serca
 - dzieci z cukrzycą
 - dzieci niedowidzące i niewidome
 - o dzieciach uczących się w klasie integracyjnej
 - uczeń z dysleksją

Komunikacja/ konflikt
4.    Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.                   
5.    Komunikacja interpersonalna.
6.    Poznaj swój styl społeczny, styl komunikacji, priorytety.
7.    Komunikacja w grupie rówieśniczej.
8.    Trening komunikacji interpersonalnej.
9.    Zasady konstruktywnej komunikacji.
10.    Radzenie sobie w sytuacjach trudnych. Rozwiązywanie konfliktów.  
11.    Asertywność - umiejętność odmawiania.
12.    Techniki mediacyjne.
13.    Zajęcia integracyjno-adaptacyjne.
14.    Poznajemy się lepiej – gry i zabawy integracyjne.
15.    Moja klasa i ja – zajęcia integracyjne.  
16.    Trening współdziałania – budowanie zespołu klasowego.
17.    Warsztaty integracyjne „Kim Jestem”, „Ja i inni”.

Profilaktyka uzależnień
18.     Zdrowie a substancje psychoaktywne.                               
19.    „Porozmawiajmy zanim będzie za późno” - warsztaty profilaktyczne.  
20.    Zachowania ryzykowne wśród młodzieży.
21.    Jak radzić sobie z kryzysami.
22.    Radzenie sobie w sytuacjach trudnych.
23.     Budowanie pozytywnych systemów wartości. Profilaktyka zachowań ryzykownych.  Asertywność – sztuka odmawiania.
24.     Profilaktyka uzależnień.   
25.     Zdrowie i higiena psychiczna.

Dydaktyka

26.    Techniki efektywnego uczenia się.                                                                                  
27.    Jak uczyć się skutecznie. (klasy IV - VIII)                                                      
28.    Style uczenia się. Określ swój profil edukacyjny.
29.    Poznajemy zawody – kim zostanę w przyszłości   (dla przedszkolaków i dzieci w młodszym wieku szkolnym).
30.    Warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego (tematy do uzgodnienia).
31.    Tolerancja, równość i szacunek. Rozwiązywanie konfliktów w konstruktywny sposób.
32.    Rola wartości w życiu człowieka. Wychowanie aksjologiczne.
33.    Trening koncentracji uwagi i pamięci.
34.    Kształtowanie postawy tolerancyjnej, trening asertywności.
35.    Trudności okresu adolescencji.                                                   
36.    Mity miłości romantycznej – budowanie zdrowych relacji partnerskich.
37.    Określ swój profil edukacyjny. Umiejętności prospołeczne. Innowacyjne techniki uczenia się.
38.    Harmonogram zadań w przygotowaniu do egzaminu maturalnego. Jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym. Coaching kariery.
39.    Poznaj siebie. Świadome planowanie drogi zawodowej uczniów.  
40.    Jak sobie radzić ze stresem? Zarządzanie sobą w czasie – przygotowanie do egzaminu maturalnego. Stres pod kontrolą.
41.     Matura a stres.
42.     Procesy motywacyjne.
43.     Budowanie adekwatnej samooceny.
44.    Jak sobie radzić w sytuacjach trudnych.
45.    Stres a nasze zdrowie.
46.    Stres a egzamin.
47.    Efektywne sposoby radzenia sobie z kryzysami.
48.    Czym jest tolerancja, skąd się bierze nietolerancja.
49.    Kształtowanie postawy tolerancyjnej, trening asertywności.
50.    Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym i przemocy rówieśniczej. Jak budować dobre relacje rówieśnicze.
51.    Zagrożenia płynące z Internetu.
52.    „W Sieci” – program edukacyjny poświęcony bezpieczeństwu w Internecie
53.    Bezpieczeństwo i zagrożenia w VR. Zasady korzystania z cyfrowych narzędzi. Cyberprzemoc. System klasyfikacji gier komputerowych – PEGI.
54.    Stalking - problematyka uporczywego nękania.
55.    Bezpieczeństwo w rzeczywistości VR.” Sieciaki i Sieciuchy – jak się chronić w Sieci”
56.    Bezpieczne korzystanie z sieci Internet.
57.    Jak chronić się w rzeczywistości wirtualnej. Wirtualny świat- szanse i zagrożenia.
58.    Zagrożenia w rzeczywistości wirtualnej. Fonoholizm.  
59.    Prawa dziecka, ochrona przed przemocą.
60.    Jak bezpiecznie spędzić wakacje.

 

Szkolenia Rad Pedagogicznych - pdf

1.    Procedury wydawania orzeczeń i opinii przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
2.    Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zasady konstruowania IPET.
3.    Niepowodzenia dydaktyczne i wychowawcze - z czego wynikają jak sobie z nimi radzić.  
4.    Rozpoznawanie edukacyjnych potrzeb uczniów. Zasady i organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
5.    Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia.
6.    Spektrum autyzmu: 
    - Zespół Aspergera
    - Sposoby radzenia z trudnymi zachowaniami dzieci z ASD.
    - Pomożesz, jeśli zrozumiesz – praca z dziećmi w spektrum autyzmu.
7.    Praca z uczniem z różnymi niepełnosprawnościami (niepełnosprawność intelektualna różnego stopnia, wzroku, słuchu, ruchu, mowy oraz zaburzenia zachowania)
8.    Wspieranie gotowości szkolnej dziecka.
9.    Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii u uczniów klas I - III. Sposoby pomocy.
10.    Wspomaganie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego oraz społecznego dziecka na I i II  etapie edukacyjnym.
11.    Różnice indywidualne w procesie nauczania, wychowania i kształcenia.
12.    Różnice rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym/ młodszym wieku szkolnym.
13.    Ocenianie kształtujące.
14.    Emisja głosu.
15.    Umiejętności asertywne w pracy nauczyciela.
16.    Komunikacja interpersonalna jako czynnik progresywny lub regresywny w pracy nauczyciela.
17.    Motywacja, jak motywować uczniów do nauki.
18.    Profilaktyka zachowań ryzykownych wśród młodzieży.
19.    Rozwiązywanie problemu przemocy i agresji rówieśniczej – metody skutecznej interwencji. 
20.    Przemoc – patomechanizm zjawiska, profilaktyka, prewencja.
21.    Depresja u dzieci i młodzieży.
22.    „Polubić stres” – trening umiejętności radzenia sobie ze stresem.  
23.     Zjawisko dyskryminacji, przejawy i sposoby niwelowania.
24.     Uzależnienia.
25.    Autoagresja i zachowania suicydalne.
26.    Współpraca rodziców ze szkołą.
27.    Autorytet nauczyciela. Budowanie dobrych relacji nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzice.
28.    Wypalenie zawodowe nauczyciela.

 

Pedagogizacja rodziców - pdf

1.    Różnice rozwojowe w wieku przedszkolnym / młodszym wieku szkolnym.
2.    Przyczyny niepowodzeń dydaktyczno- wychowawczych.
3.    O czym rodzice przedszkolaka powinni wiedzieć. Czynniki warunkujące dobry start szkolny dziecka.
4.  Co każdy rodzic wiedzieć powinien – uczeń klasy pierwszej.
5.  Przygotowanie uczniów klasy pierwszej do samodzielnej pracy. Jak efektywnie odrabiać prace domowe.
6.    Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły? - trening umiejętności wychowawczych.
7.    Dojrzałość emocjonalna do podjęcia nauki w klasie I./ dla rodziców 6-latków/.
8.    Wspomaganie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego oraz społecznego dziecka w wieku przedszkolnym.
9.    Zaburzenia uwagi u dzieci, przyczyny występowania, sposoby pracy z dzieckiem.
10.    Dojrzałość szkolna dziecka / dla rodziców 6-latków/.
11.     Jak przygotować dziecko do roli ucznia – gotowość szkolna.
12.     Kształtowanie samodzielności dzieci w młodszym wieku szkolnym
13.     Wspierająca rola rodziców w procesie wychowania.
14.     Wpływ więzi rodzinnych na proces wychowania dziecka. Stres w rodzinie źródłem niepowodzeń szkolnych dziecka.
15.    Wspieranie dziecka z trudnościami w nauce na I i II etapie edukacyjnym. Współpraca rodziców ze szkołą.
16.    Problemy dydaktyczno-wychowawcze u dzieci w młodszym wieku szkolnym.
17.    Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii u uczniów klas I–III. Sposoby pomocy.
18.    Rola rodziców w motywowaniu dziecka do nauki.
19.    Korzyści i zagrożenia wynikające z używania komputera i Internetu / dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.
20.     Zdrowie, a substancje psychoaktywne.
21.     Profilaktyka zachowań agresywnych młodzieży.
22.     Rola rodziny w wychowaniu dziecka, postawy wychowawcze.
23.     Problemy wychowawcze – przeciwdziałanie.
24.     Przyczyny przemocy oraz zachowań agresywnych dzieci i młodzieży. Sposoby eliminowania tych przyczyn.
25.    Profilaktyka i prewencja zachowań ryzykownych wśród młodzieży, jak wspierać dziecko, normy rozwojowe.
26.    Komunikacja interpersonalna. Motywowanie dzieci do nauki.
27.    Wspierająca rola rodziców w procesie wychowania dziecka na różnych etapach rozwoju.
28.    Wychowywać,… ale jak.
29.    Współpraca rodziców ze szkołą i poradnią.
30.    Strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
31.    Postawy rodzicielskie. Jak sobie radzić z buntowniczymi zachowaniami u dziecka.
32.    Rola rodziców w wyborze drogi edukacyjno-zawodowej uczniów.
33.    Rodzice jako ważni partnerzy szkoły.
34.    Tradycyjne paradygmaty wychowania wobec współczesnych problemów.
35.    Normy rozwojowe przedszkolaka. Jak wspierać dziecko w rozwoju. Współpraca z przedszkolem i poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
36.    Jak wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
37.    Jak pomagać dziecku radzić sobie z emocjami.
38.    Wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka, współpraca rodziców na linii  PP-P w Sandomierzu – przedszkole, w zakresie udzielanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
39.    Wspieranie zdrowego stylu życia u uczniów.
40.    Wspieranie rozwoju emocjonalnego.
41.    Jak wspierać rozwój społeczno-emocjonalny w środowisku rodzinnym.
42.    Wychowanie bez przemocy.
43.    Wpływ postaw rodzicielskich na rozwój społeczny i emocjonalny dziecka.
44.    Jak przygotować dziecko do roli ucznia.
45.    Dojrzałość szkolna - co każdy rodzic wiedzieć powinien.
46.    Jak wspierać rozwój społeczno-emocjonalny w środowisku rodzinnym. Przedstawienie propozycji działań diagnostyczno-terapeutycznych PP-P w Sandomierzu.
47.    Problemy dydaktyczno-wychowawcze u uczniów szkoły podstawowej. Współpraca rodziców ze szkołą i poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
48.    Kształtowanie samodzielnej pracy edukacyjnej dziecka w wieku szkolnym. Problemy dydaktyczno-wychowawcze – jak sobie z nimi radzić?
49.    Kształtowanie samodzielności w wieku wczesnoszkolnym w zakresie czynności edukacyjnych oraz funkcjonowania.
50.    Parentyfikacja i jej konsekwencje w procesie kształtowania osobowości dziecka.
51.    Twórcza aktywność dziecka. Wspieranie kreatywności w rozwoju. Od schematu – do  kreatywności.
52.    Parentyfikacja – zjawisko odwrócenia ról w rodzinie. Kiedy dziecko staje się rodzicem swego rodzica. Jakie są tego konsekwencje.
53.    Trójkąt emocjonalny rodzice – nauczyciel - dziecko czyli jak wspierać dziecko w rozwoju.
54.    Sukces w nauce szkolnej o czym należy pamiętać.
55.    Wspieranie rozwoju społeczno emocjonalnego dziecka w środowisku rodzinnym,  Współpraca rodziców z nauczycielami w zakresie oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych.
56.    Problemy wychowawcze – jak dostrzec u dziecka jego problemy i jak pomóc w ich rozwiązywaniu.
57.    Wspieranie zdrowego stylu życia u uczniów , wspieranie rozwoju emocjonalnego.
58.     Zagrożenia i możliwości związane z użytkowaniem Internetu przez dzieci.
59.    Jak motywować dziecko do nauki.
60.    Co wpływa na rozwój motywacji szkolnej dziecka.
61.    Współpraca na linii szkoła – rodzice.
62.    Jak pomóc dziecku w wyborze dalszej drogi kształcenia.
63.    Wybór szkoły – zawodu. Jak pomóc dziecku w wyborze dalszej drogi kształcenia.
64.    Uczenie dzieci tolerancji i szacunku wobec osób ze specjalnymi potrzebami. Zaburzenia emocjonalne dzieci i młodzieży w wieku dorastania.
65.    Wspierająca rola rodziców w okresie adolescencji.
66.    Zagrożenia w rzeczywistości wirtualnej.