Wiek 5-8 lat, to okres rozwojowy, któremu towarzyszy wiele zmian, ogromne tempo uczenia się i nabywania nowych kompetencji. Jest to również etap przekraczania progu szkolnego. Program „Przyjaciele Zippiego” uczy dzieci, jak radzić sobie ze zmianami i wyzwaniami, jak rozwiązywać konflikty i dobrze funkcjonować w grupie.

Program „Przyjaciele Zippiego” może być realizowany przez nauczycieli w przedszkolu, szkole oraz rodziców w domu. Realizując zajęcia, nie mówimy dzieciom, co mają robić, ani: „To rozwiązanie jest dobre a tamto złe”. Natomiast zachęcamy dzieci do analizowania sytuacji życiowych i zastanawiania się nad możliwościami postępowania w tych sytuacjach.

Program pokazuje także, jak ważna jest rozmowa z innymi, kiedy odczuwamy smutek lub złość, jak również jak ważne jest słuchanie innych, kiedy oni przeżywają trudne chwile.

Program składa się z siedmiu części:

  1. Uczucia
  2. Komunikacja
  3. Nawiązywanie i zrywanie relacji
  4. Rozwiązywanie konfliktów
  5. Radzenie sobie ze zmianą i stratą
  6. Dajemy sobie radę
  7. Uczucia

W trakcie zajęć pojawia się wiele okazji do zabawy, ćwiczeń i rozmów o sprawach ważnych na tym etapie życia, o przyjaźni, o zmianach jakie zachodzą w nas i wokół nas, o sukcesach i porażkach oraz sposobach radzenia sobie z trudnościami. Dzieci dowiadują się, że potrafią znaleźć rozwiązanie, że warto i można prosić o pomoc, a także uczą się okazywać pomoc innym.

Podczas zajęć dzieci słuchają opowiadań o losach trójki młodych przyjaciół. Jest wśród nich rodzeństwo Lilly i Tig, mają oni w domu patyczaka o imieniu Zippy.

Bohaterowie przeżywają różne emocje dobrze znane małym dzieciom. Każde opowiadanie jest barwnie zilustrowane i uzupełnione zadaniami takimi jak rysowanie, odgrywanie ról i zabawy. W czasie tych zajęć nauczyciele czy rodzice odwołują się osobistych przeżyć dzieci, pytają, czy ktoś przeżył podobną sytuację. Dyskutują, czy bohaterowie postąpili słusznie, czy to, co ich spotkało, jest dobre, czy złe, wspólnie też zastanawiają się nad rozwiązaniem problemów. Na koniec zajęć dzieci przy pomocy uśmiechniętych lub smutnych buziek oceniają, jak podobały im się zajęcia. Oceniam ten program pozytywnie, ponieważ uczy on dzieci  przeżywania uczuć związanych ze zmianą sytuacji. Z czasem dzieci pożegnają się ze swoim przedszkolem, pójdą do nowych środowisk i będą musiały rozstać się ze swoimi przyjaciółmi z przedszkola, będą musiały nawiązać nowe znajomości i odnaleźć się w nowym środowisku.  Udział dzieci w zajęciach uczy nabierania odwagi, by nie tylko okazywać swoje pozytywne uczucia, ale też bez agresji okazywać swoją dezaprobatę, niechęć, przygnębienie, a nawet złość. Należy zwrócić uwagę, że nawet wstydliwe dzieci zaczynają mówić o swoich emocjach.      

Opracowała Magdalena Serwatka – psycholog