• prowadzić zajęcia w oparciu o pomoce konkretno-wyobrażeniowe
  • umożliwić wielozmysłowe poznawanie przedmiotów
  • teorii uczyć w powiązaniu z praktyką
  • dostosowywać swoje działania do możliwości i zainteresowania dziecka
  • stopniować swoje wymagania, systematycznie kontrolować wykonywane przez dziecko czynności
  • przekazywane komunikaty powinny być krótkie i precyzyjne
  • nagradzać nawet niewielkie osiągnięcia, stosować pozytywne wzmocnienia
  • okazywać dziecku zainteresowanie
  • nie eliminowac dziecka z zajęć, nie stawiać żadnego kryterium uczestnictwa
  • porozumiewać się, zwracając uwagę na wszystkie kanały komunikacyjne /postawa ciała, wyraz oczu, oddech, sygnały płynące z ciała, gesty, mimika twarzy, odgłosy nieartukuowane, mowa.../
  • zadbać o bezpieczeństwo dziecka w klasie /ustawienie ławek i przedmiotów.../
  • korzystać z potencjału danej cechy osobowości,
  • starać się nie wprowadzać rywalizacji w grupie, unikać porównywania z innymi dziećmi, dziecko powinno czuć się bezpiecznie
  • każdy przejaw agresji traktować jako sygnał, wołanie dziecka o pomoc, pamiętać, że zachowanie agresywne nie wynika z niepełnosprawności intelektualnej dziecka
  • nie odmawiać dziecku prawa do wyrażania własnych uczuć
  • przydzielić dziecku jakąś funkcję do wykonywania, jakieś zadanie do spełnienia
  • wzmacniać pozytywne zachowania
  • Oprac. Marzanna Doniec - pedadgo