prowadzić zajęcia w oparciu o pomoce konkretno-wyobrażeniowe
umożliwić wielozmysłowe poznawanie przedmiotów
teorii uczyć w powiązaniu z praktyką
dostosowywać swoje działania do możliwości i zainteresowania dziecka
stopniować swoje wymagania, systematycznie kontrolować wykonywane przez dziecko czynności
przekazywane komunikaty powinny być krótkie i precyzyjne
nagradzać nawet niewielkie osiągnięcia, stosować pozytywne wzmocnienia
okazywać dziecku zainteresowanie
nie eliminowac dziecka z zajęć, nie stawiać żadnego kryterium uczestnictwa
porozumiewać się, zwracając uwagę na wszystkie kanały komunikacyjne /postawa ciała, wyraz oczu, oddech, sygnały płynące z ciała, gesty, mimika twarzy, odgłosy nieartukuowane, mowa.../
zadbać o bezpieczeństwo dziecka w klasie /ustawienie ławek i przedmiotów.../
korzystać z potencjału danej cechy osobowości,
starać się nie wprowadzać rywalizacji w grupie, unikać porównywania z innymi dziećmi, dziecko powinno czuć się bezpiecznie
każdy przejaw agresji traktować jako sygnał, wołanie dziecka o pomoc, pamiętać, że zachowanie agresywne nie wynika z niepełnosprawności intelektualnej dziecka
nie odmawiać dziecku prawa do wyrażania własnych uczuć
przydzielić dziecku jakąś funkcję do wykonywania, jakieś zadanie do spełnienia
wzmacniać pozytywne zachowania
Oprac. Marzanna Doniec - pedadgo