Kultura pędzi do przodu, nie zwracając na edukację uwagi. Edukacja stara się dotrzymać kroku pędzącej kulturze. Konsekwencją jest ciągła zmiana w kulturze i edukacji. Edukacja poniekąd jest twórcą kultury, równocześnie transmituje kulturę, przetwarza ją i konsumuje. Pęd ten zapędził społeczność do spektaklu, jaki odbywa się na łamach strony internetowej: youtube.com. Niezależnie od wieku, płci, narodowości, wyznania, wierzeń, rytuałów, kultów, obyczajów etc. Możesz publikować na youtube swoje autorskie filmiki. Możesz stać się na chwilę, a może i na dłużej dziennikarzem, kronikarzem wizualnym, możesz prezentować swoje poglądy, recenzować książki, hejtować innych, robić makijaż, doradzać, prezentować swoje ubrania, możesz nagrywać praktycznie wszystko. Youtube nie narzuca granic, ale równie nie bierze za nic odpowiedzialności. Dlatego edukacja w aspekcie youtube jest ważna.

Edukacja, która stara się dążyć do współczesnych norm wyrażania siebie, swoich opinii, musi zacząć edukować w zakresie nowo powstających portali, stron. Nie wystarczy przestrzegać przed zagrożeniami. Edukacja taka powinna przedstawiać nie tylko plusy i minusy nowości kulturowych, ale również uczyć świadomego korzystania. Korzystanie to powinno uwzględniać pozytywne aspekty, np. można przydzielić każdemu uczniowi kanał, na którym będzie prezentował własne zainteresowania i pomysły. Dzisiaj komputer ma każdy dom, a szkoły nawet kilka - z dostępem do internetu.

Youtube w kulturze osiągnął to co niegdyś osiągnęła telewizja i gazety, stał się nośnikiem informacji, kreatorem mody, nosicielem nowych ruchów oporu, przekazem ważnych informacji, skarbnicą wspomnień, wyrazem uczuć. Youtube to kolebka współczesnej kultury. W ramach tego portalu można znaleźć praktycznie wszystko czym zajmuje się współczesna młodzież. Zajrzeć na youtube to zajrzeć do głów podopiecznych. Statystyki powiedzą nam o naszej młodzieży i o nas samych dużo. Co najchętniej oglądamy? Co nam się podoba, a od czego stronimy? Wolimy ten typ muzyki, czy raczej inny? Youtube to konkurencja dla tradycyjnej telewizji, np. MaxTv, podziemnatv - to najbardziej uznane wśród widzów kanały dotyczące wydarzeń z polski (podziemnatv), z polski i świata (MaxTv). Youtube umożliwia ludziom bez wykształcenia dziennikarskiego wcielić się w dziennikarzy. Umożliwia manipulowanie ludzkimi myślami, wyrażanie siebie z pewnością, że wyraz ten dotrze dalej niż najbliższe otoczenie. Chcesz coś przekazać światu? Nagraj siebie na youtube!

Youtube jest zagrożeniem dla edukacji, ale jest również nosicielem pozytywnych zmian. Youtube w edukacji nie został jeszcze doceniony, ale myślę, że parę lat i zostanie do niej włączony na zawsze. Uzupełnienie lekcji, wykładu, ćwiczeń. Przekaz istotnych treści poza przewidzianą liczbę godzin. Pokaz w praktyce omawianych informacji - nagranych na youtube. Wszystko to jest w zasięgu nauczycieli i wykładowców uniwersyteckich. Youtube to możliwość zachęcania młodzieży i dorosłych do pokazywania swoich umiejętności, do dzielenia się własnym światem, prezentowania swoich zalet i mocnych stron. Youtube to wideo blog - w kulturze XXI wieku blogi tradycyjne takie jak m.in. blogspot, blog.pl. są standardowym dopełniaczem Cv - mówiącym pracodawcy o twoim zaangażowaniu, systematyczności, kreatywności, zainteresowaniach - to samo może wkrótce stać się z wideo blogami tworzonymi na portalach typu youtube. Youtube pozwala również ćwiczyć kompetencje miękkie, takie jak komunikatywność, rozmowa, otwartość. Youtube jest siedzibą nauczania, już teraz, choć nie w pełni wykorzystaną. Wystarczy wpisać co nas interesuje, dokonać wyboru linku i można słuchać, równocześnie np. jeździć na rowerze, skręcać długopisy, dodawać dane do komputera, tworzyć stronę internetową, brać kąpiel, poddawać się masażowi. Słuchanie umożliwia robienie kilku rzeczy jednocześnie, dlatego youtube jest bardzo dużą konkurencją dla blogów tradycyjnych. Blogi tradycyjne stają się dla blogów wideo tzw. vlogów, uzupełnieniem, możliwością spokojnego przeczytania, zawartych na filmie informacji. Uczynimy krok dalej - co stoi na przeszkodzie założenia szkoły wirtualnej na youtube? W końcu istnieje e-learning, internetowe nauczanie na odległość. Youtube to świetna pomoc dydaktyczna, na której możemy umieścić dosłownie wszystko co zapragniemy. Prowadzimy lekcje o śniegu, to rok wcześniej możemy nagrać siebie lepiących bałwana, prowadzimy lekcje o programowaniu możemy pokazać nagrany filmik w jaki sposób należy posługiwać się danym językiem programowania, daną komendą, prowadzimy zajęcia o dziecięcej literaturze - nagrajmy filmik z okładkami z komentarzem, z wywiadami. Jedyne co musisz mieć to czas, pomysł i umiejętności (moviemaker, zdjęcia, nagranie aparatem fotograficznym - czas na montowanie i poprawki). Youtube to oczywista oczywistość, nie w pełni wykorzystana.

Youtube wpływa na myślenie, postawy, przekonania, ambicje, ludzi doń zaglądających. W dobie wychowania nie mającego czasu na wychowanie, youtube jest wychowawcą. Tak jak niegdyś bajki i filmy przekazywały wartości widzom, tak teraz filmiki na youtube, to co dzieci oglądają i to co ogląda młodzież, ma na nie ogromny wpływ. Youtuberzy nie do końca są tego świadomi, że kreują przyszłe pokolenia, przekazują im określone wzorce i wartości. Jak wspomniałam wyżej, youtube nie bierze na siebie odpowiedzialności za to co prezentują jego użytkownicy. Ludzie tworzący kanały sami są odpowiedzialni za to co robią. Nie ma cenzury - może to jest przyczyną, dla której YouTube nie do końca jest wykorzystywany przez nauczycieli, pedagogów, nauczycieli akademickich.

Youtube tworzy więc kulturę, jest możliwością dla edukacji XXI wieku, jeszcze nie do końca wykorzystywaną. Youtube stwarza zarówno pomoc jak i zagrożenie. Umiejętne korzystanie z zasobów youtube to zadanie dla edukacji. Dokonanie przesiewu odpowiednich kanałów edukacyjnych to nie lada wyzwanie, kanałów jest bardzo dużo a ich liczba ciągle wzrasta. Nieraz mało popularne kanały niosą większą korzyść od tych popularnych, ale trzeba się nieźle namęczyć zanim się odkryje ich źródło. Zdaje się, że umiejętność pozycjonowania stron jest we współczesnej kulturze najbardziej oczekiwaną kompetencją, jaką może uczniowi przynieść edukacja techniczna i komputerowa. Zachęcam do korzystania (mądrego) z zasobów youtube i tworzenia własnych edukacyjnych kanałów.

Opracowała: Agnieszka Juda