Logopeda poleca
Jak pracować z dzieckiem z Opóźnionym Rozwojem Mowy – wskazówki dla LOGOPEDÓW!!
- wywiad z rodzicem, opiekunem na temat:
Mutyzm to zaburzenie lękowe. Dziecko najczęściej swobodnie rozmawia w domu, ale milczy lub nie rozmawia swobodnie w przedszkolu, szkole czy w innych sytuacjach społecznych.
Zjawiska te obejmują również sferę mowy. Zaburzenia w rozwoju umiejętności słownego komunikowania się dotyczą różnych poziomów języka i różnych sfer mowy.
Dziecko uczy się stopniowo koordynować ruchy różnych grup mięśniowych, biorących udział w mowie. Kontrolę ruchów narządów mownych umożliwiają dziecku odbieranie wrażenia kinestetyczne i słuchowe.
Logorytmika jest więc swoistą formą połączenia rytmiki i terapii logopedycznej. Wykorzystuje bowiem możliwość oddziaływania na sferę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową pacjenta w ścisłym połączeniu z metodologią pracy logopedycznej.
Po raz pierwszy zostało opisane w 1877 roku przez niemieckiego lekarza Kussmaula, który nazwał je „aphasia volentaria”, czyli afazja dobrowolna. W 1994 r. do klasyfikacji DSM IV wprowadzono termin „mutyzm wybiórczy”.
Strona 1 z 3