* przebiegu ciąży, porodu, pierwszych dni po porodzenie

* dotychczasowego rozwoju dziecka(wszystkie sfery rozwojowe)

* przebyte choroby

- obserwacja dziecka podczas spotkania w gabinecie

* bazowe umiejętności komunikacyjne

* mała i duża motoryka

* poziom innych funkcji poznawczych

* uwaga i poziom koncentracji

* rodzaj i poziom podejmowanych zabaw

- badanie logopedyczne, podczas którego uzyskujemy informacje na temat

* sposobu jedzenia i picia dziecka

* budowy i sprawności narządów artykulacyjnych

* sposób oddychania

* stanu słuchu, także słuchu fonemowego

* mowy dziecka - poziomu jej rozwoju, specjalista bada : czy mowa dziecka jest zrozumiała dla innych, czy dziecko rozumie polecenia, jak na nie reaguje, czy podejmuje próby odpowiedzi na pytania, zbadać system językowy dziecka. Poza tym diagnozę logopedyczną należy uzupełnić o informacje uzyskane od innych specjalistów - jeśli jest taka potrzeba – wówczas należy zlecić konsultacje z psychologiem, pedagogiem, neurologiem dziecięcym, psychiatrą, audiologiem, foniatrą, ortodontą, laryngologiem.

Terapia dziecka z ORM

Terapię dziecka z orm należy zacząć jak najszybciej.

Od czego zaczynamy?

1. Od bazowych umiejętności komunikacyjnych na podstawie dr. Marzeny Machoś 

Funkcje poznawcze warunkujące ROZWÓJ MOWY!

  • budowanie kontaktu wzrokowego

Zabawa z krążkiem- terapeuta bierze do ręki krążek i daje go na wysokości oczu dziecka i mówi POPATRZ,  gdy dziecko patrzy nagradzamy miłym słowem- brawo, tak, yhy, LUB SUPER

- potem to samo ćwiczenie za pomocą jakiegoś znaczącego przedmiotu dla dziecka, ulubionej zabawki

- sprężyna - wydłużenie kontaktu wzrokowego

  • uwaga słuchowa

potrzebujemy bębenek i nakładkę w kształcie rączki dziecka, uderzamy w bębenek, a w reakcji na dźwięk przykładamy rączkę dziecka do nakładki, potem samo dziecko to robi.

  • wspólne pole uwagi (obiekt w centrum)

potrzebujemy np. niebieski koc, a w centrum dajemy np., łapkę, czy samochód, gdy dziecko patrzy – nagradzamy słowem.

Koc, klocek, miska - wrzucamy klocek do miski, która znajduje się na kocu, gdy dziecko popatrzy, nagradzamy. Potem chowamy koc i ćwiczymy na dywanie, lub przy  stoliczku.

Kolejnym ćwiczeniem może być zrywanie karteczek samoprzylepnych z lusterka.

Gdy mamy opanowane wyżej wymienione bazowe umiejętności przechodzimy do ćwiczeń naśladownictwa i rozumienia, które są bardzo ważnymi ćwiczeniami związanymi z mową.

DOPÓKI NIE ZBUDUJEMY ROZUMIENIA, NIE ZBUDUJEMY NAZYWANIA!!!!!

  • naśladownictwo dużego ruchu – sekwencje ruchu

Dotknij nosa, dotknij oka.

Tupnij nogą, zrób pajacyka.

  • naśladownictwo aparatu artykulacyjnego- dotnij językiem górnych zębów, dotknij językiem dolnej wargi itd.
  • naśladowanie karmienia lali, karmienia misia- Daj lali jeść, daj misiowi jeść, daj lali pić itd.
  • ćwiczenia naśladowania- potrzebne 2 kubki-  ( zrób tak samo – uderzamy kubek o kubek)

Kubek i rozdarty papier, lub ręcznik papierowy – dmuchamy w kubek.

  • ćwiczenia rozumienia

Zdjęcia mamy i taty, oraz zabawek i jedzenia. Daj mamie misia, daj tacie auto. itd

2 misie i klamerki- przypnij klamerkę na ucho misia

2 klocki- stuknij klockami.

Układamy na stole, albo na dywanie pojedyncze obrazki i mówimy - daj auto, daj lalę, daj jajo itd.

Układanie zwierzątek, lub postaci według polecenia - Tata jedzie, kotek pije, lala śpi czyli figurka taty do auta, figurka kotka do miseczki, figurka lali do łóżeczka

Zabawa z pacynkami - nakładamy pacynki na palce dziecka  i mówimy:

Krówka do pieska, zajączek do żabki itd.

Zrób tak samo - części ciała- naklej karteczkę na brzuszek, naklej karteczkę na rączkę,

naklej karteczkę na nóżke itd.

2. Drugą grupą ważnych ćwiczeń przy ORM są  ćwiczenia motoryki dużej i małej (elementy terapii ręki)

* motoryka duża

  • Rzucanie piłką
  • Skakanie
  • Pajacyki
  • Przeciąganie liny
  • Rzucanie woreczków do celu

* motoryka mała (elementy terapii ręki)

Prawidłowo wykształcona funkcja ręki umożliwia i przyśpiesza ROZWÓJ MOWY DZIECKA!

  • rozcieranie materiałów sypkich
  • odkręcanie słoików
  • granie na bębenku
  • przesypywanie kaszy, cukru z jednego słoiczka do drugiego
  • rysowanie po śladzie
  • nawlekanie makaronu na słomki
  • wrzucanie monet do butelki
  • nakładanie frotek na wałek
  • rysowanie w materiale sypkim np. w piasku
  • robienie kuleczek z bibuły
  • zabawy paluszkowe np. z pacynkami
  • nakładanie klamerek na miseczkę, na wstążeczkę
  • lepienie kulek z plasteliny, modeliny
  • zabawa w plastelinie, modelinie, masie solnej itp.

3. Ćwiczenia lewopółkulowe – które pobudzają lewą półkulę, a jak wiemy w lewej półkuli JEST OŚRODEK MOWY odpowiedzialny za rozwój mowy

* SZEREGI - układanie materiału tematycznego trzyelementowego od najmniejszego do największego np. jabłko, gruszka, potem od największego do najmniejszego

Potem naśladowanie szeregu atematycznego,  trzyelementowego np. koło, kwadrat. Od najmniejszego do największego, potem od największego do najmniejszego.

Potem naśladowanie szeregu atematycznego trzyelementowego zbudowanego zgodnie z zasadą domykania rysunku np. kwadrat.

samoch

* SEKWENCJE – sekwencja jest ciągiem znaków uporządkowanych według określonej zasady. W sekwencji struktury powtarzają się. Wprowadzamy w trzech etapach: NAŚLADOWANIE, KONTYNUOWANIE, UZUPEŁNIANIE!!

  • naśladowanie sekwencji tematycznych dwuelementowych – np. liści, kwiatek, najpierw naśladowanie, potem kontynuowanie wzoru, na końcu uzupełnianie.
  • naśladowanie sekwencji atematycznych np. kwadrat, koło.

Opracowała: dr n.hum. Monika Kozera-Wierzchoś