Warto pamiętać, że ćwiczenia w gabinecie z logopedą to za mało, aby przezwyciężyć trudności i opanować umiejętności niezbędne do prawidłowej wymowy i sprawnej komunikacji językowej. Konieczne jest regularne kontynuowanie ćwiczeń, wówczas następuje utrwalenie i automatyzacja umiejętności, które dziecko nabyło podczas pracy z logopedą.

O czym należy pamiętać wykonując ćwiczenia logopedyczne w domu? - Praktyczne porady.

  • Zadbajmy o stałą porę wykonywanych ćwiczeń.

Dziecko łatwiej zaakceptuje konieczność wykonywania ćwiczeń logopedycznych, jeśli staną się one częścią codziennego rytuału.

  • Systematyczność ćwiczeń. Krótkie i częste ćwiczenia gwarancją sukcesu!

Warto ćwiczyć codziennie i krótko niż raz a długo. Takie planowanie ćwiczeń w czasie ma dobry wpływ na kształtowanie nawyków prawidłowej mowy. Dziecko szybciej nauczy się kontroli mowy oraz wkroczy w etap utrwalania prawidłowej artykulacji w mowie spontanicznej.

  • Zadbajmy o to, aby jak najwięcej uczyć poprzez zabawę.

Ćwiczenia logopedyczne powinny być dla dziecka przyjemnością, nie karą. Do ćwiczeń można wykorzystać ulubione zabawki dziecka lub własnoręcznie wykonane pomoce dydaktyczne. Warto w zabawie ,,przemycać” treści edukacyjne, np. ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia aparatu mowy oraz wyrazy zawierające ćwiczoną głoskę. Najlepszą metodą jest nauka poprzez zabawę. Dotyczy to każdej czynności w naszym życiu, w tym również mowy. Niekiedy istnieje konieczność wykonywania żmudnych ćwiczeń w celu utrwalenia poprawnej wymowy głoski. Dla dzieci nie jest to atrakcyjna forma ćwiczeń. Starajmy się pokazać, że nawet pozornie nudne zajęcia można uczynić przyjemnymi.

  • Unikajmy wobec dzieci zwrotu ,,ćwiczenia logopedyczne”.

Lepiej mówić "zabawa", albo po prostu nazwijmy czynność, którą będziemy wykonywali, np. "gimnastyka buzi i języka", "dmuchanie na wiatraczek".

  • Rozwijając mowę dziecka angażujemy wiele zmysłów.

Im więcej zmysłów angażujemy w rozwoju i kształtowaniu prawidłowej mowy i komunikacji tym skuteczniejsze będą nasze działania.

  • Wykorzystujemy do ćwiczeń każdą naturalną sytuację.

Słowa można utrwalać podczas codziennych czynności lub wykonywaniu obowiązków (wspólne gotowanie, spacer, jazda samochodem, kąpiel, układanie klocków itp.) Ćwiczenia to wasz wspólnie spędzony czas przeznaczony na zabawy i budowanie więzi rodzinnej.

  • Ćwiczymy razem z dzieckiem.

Wspólne ćwiczenia przed lustrem to niezbędny element zajęć logopedycznych. To także  świetna okazja do niezapomnianej zabawy rodzica z dzieckiem.

  • Dbajmy o własną wymowę.

Pamiętajmy, że jesteśmy wzorem dla naszych dzieci. Zadbajmy o prawidłową mowę.

  • Bądźmy cierpliwi i konsekwentni.

Nie wolno wyśmiewać dziecka, jego wady ani brak postępów. Czasem mijają długie tygodnie zanim pojawiają się pierwsze efekty terapii. Konsekwencja i regularność ćwiczeń są kluczem do sukcesu.

  • Regularnie konsultujmy się z logopedą.

Regularne spotkania z logopedą prowadzącym terapię są bardzo ważne. Konsultuje się wówczas postępy i sposób wykonywania ćwiczeń. Logopeda dostarcza też rodzicom aktualne materiały do ćwiczeń w domu.

  • Dostrzegajmy najmniejsze sukcesy.

Pamiętajmy, że dziecko ciężko pracuje, aby nauczyć się nowego sposobu mówienia. Chwalmy dziecko nawet za najmniejsze postępy- nic tak nie motywuje do pracy jak pochwały ze strony bliskich osób. W trackie ćwiczeń warto powtarzać dziecku: "dobrze”, "świetnie”, "dobrze sobie radzisz”. Tuż po ćwiczeniach podsumujmy prace dziecka: "mówisz coraz lepiej”. Dziecko, widząc sukcesy nabiera chęci do dalszej pracy.

  • Koncentracja uwagi.

Ćwiczenia wykonywane z uwagą są lepiej i szybciej utrwalane. Ważna jest koncentracja uwagi nie tylko dziecka, lecz także rodziców.

  • Nie porównuj dziecka z innymi.

Krytyka, porównywanie i obwinianie dziecka nie pomoże mu w radzeniu sobie z trudnościami. W ten sposób demotywujemy je.

  • Materiały do ćwiczeń.

Materiały otrzymujemy od logopedy prowadzącego terapię. Można tez poszukać logopedycznych gier online, które stanowią element pracy nad wymową w innej niż zwykle formie. Pamiętajmy, aby wyznaczyć jasne granice czasowe korzystania z komputera.

Warto zaopatrzyć się w gotowe pomoce logopedyczne dostępne w księgarniach. Wiele z nich jest przeznaczona dla rodziców, którzy uczęszczają z dziećmi na terapię logopedyczną. To ciekawa forma dodatkowych zadań logopedycznych.

Pamiętajmy, że nawet najchętniej współpracujące dziecko miewa czasem kryzys związany z motywacją do ćwiczeń.  Motywację należy cegiełka po cegiełce budować i wzmacniać.

Marlena Łukawska-Dudek - logopeda